NAMA ALLAH: 7. Al-Muhaimin (Yang Maha Menjaga / Memerintah / Menguasai)

Tidak ada manusia yang suka dirinya terhina, tetapi banyak manusia lupa sebenarnya Allah SWT lah pemilik kemuliaan. Al-Muhaimin yang memuliakan sesiapa yang dikehendakiNya dan menghina sesiapa yang Dia kehendaki.

1. Allah Al-Muhaimin menjaga manusia dari kerosakan yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia. Akan ada orang yang memberi peringatan dan menyampaikan kebenaran kepada manusia. Tidak akan diazab sesuatu kaum itu melainkan diutus pemberi ingat. Maka jika diberi ingatan dan menegur, dengarkan dan teliti teguran sebelum menolaknya. Orang yang mengikut perintah dan petunjuk Allah tidak takut dan bersedih hati kerana dilindungi oleh Allah Al-Muhaimin. Allah SWT akan membinasakan sesuatu kaum itu adalah dengan memberi hati yang tidak tenang.

Hadis Nabi SAW: Akan ada sentiasa segolong dari umatku , sentiasa menzahirkan kebenaran, dia tidak akan dimudaratkan orang yang membencinya. Telah datang ketentuan daripada Allah SWT.


Dan tiadalah Kami membinasakan mana-mana negeri (yang telah dibinasakan itu), melainkan setelah diutus kepadanya lebih dahulu, Rasul-rasul pemberi amaran.
(Asy-Syu’araa’ 26:208)


Kami berfirman lagi: “Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita”.
(Al-Baqarah 2:38

2. Allah Al-Muhaimin menjaga manusia dari bisikan syaitan.Syaitan berjanji untuk menyesatkan anak-anak Adam. Dan Allah SWT juga berfirman sesungguhnya tiada kekuasaan bagi syaitan yang ingin menyesatkan melainkan Allah SWT. Selagi kita mengikut dan akur perintah Allah SWT, Allah Al-Muhaimin akan menjaga kita.

Iblis berkata: ” Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya,(Al-Hijr 15:39)


“Sesungguhnya hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang kuasa untuk menyesatkan mereka, kecuali sesiapa yang menurutmu dari orang-orang yang sesat (dengan pilihannya sendiri).
(Al-Hijr 15:42

3. Allah Al-Muhaimin menjaga manusia dari azabNya bagi sesiapa yang dikehendakiNya. Azab Allah SWT datang dari pelbagai bentuk contoh bencana, penyakit, kesusahan dan sebagainya. Orang yang taad pada Allah SWT, Allah Al-Muhaimin tidak akan menurunkan azab-azab sedemikian. Allah Al-Muhaimin menjaga orang-orang yang beriman bukan sahaja dari segi rohani, tetapi juga jasad yang baik, dan tidak mengaibkan.


Kemudian Kami tepati janji Kami kepada mereka, lalu Kami selamatkan mereka dan sesiapa yang Kami kehendaki, dan (sebaliknya) Kami binasakan orang-orang yang melampaui batas.
(Al-Anbiyaa’ 21:9

Al-Muhaymin.  The Guardian.  He who watches over and protects all things (Helper in Peril).
#100daystoRamdahan
#delayed2days

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s