NAMA ALLAH: 3. Al-Malik (Yang Maha Menguasai)

Allah Al-Malik adalah Allah Yang Maha Menguasai dan kita adalah makhluk yang dimiliki oleh Allah SWT.

1. Allah Yang Menguasai Dengan Sepenuhnya.
Al-Malik tidak bergantung dengan apa-apa pun. Kuasa Allah memiliki kuasa mutlak atas segala-galanya. Seorang Raja atau pemimpin masih memerlukan rakyat dan pengikutnya dan itu sudah cukup membuktikan setiap makhluk akan saling bergantung antara yang lain. Kuasa Allah tidak bergantung dengan sesiapa dan apa, cukup hanya dengan “kun fa-ya-kun”; jadi, jadilah ia.

Tanyakanlah lagi: Siapakah yang memegang kuasa pemerintahan tiap-tiap sesuatu, serta ia dapat melindungi (segala-galanya) dan tidak ada sesuatupun yang dapat disembunyi daripada kekuasaannya? (Jawablah) jika kamu mengetahui!”(Al-Mu’minuun 23:88)

2.Segala yang ada dan wujud adalah milik Allah.
Allah SWT adalah Pencipta, Pentadbir dan Pemilik atas apa yang ada termasuklah nasib, takdir, harta, anak dan semuanya. Al-Malik memberi apa yang dimilikNya kepada kita sebagai hadiah untuk kita jaga dan bersyukur sebaik-baiknya. Berusahalah kita untuk mentaati amanah dan hadiah hak penjagaan dari Yang Maha Menguasai selaras dengan syariat. Hindari dari benda yang haram dan syubahat.

Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.(A-li’Imraan 3:26

3. Hebat dan agungnya Allah SWT Yang Maha Menguasai serta kerdilnya kita.
Wajib bagi setiap makhluk Allah SWT melihat diri kita amat kerdil di sisi Allah Al-Malik. Setiap makhluk di bumi dan di langit bertasbih kepada Allah SWT kecuali manusia. Manusia sering lupa untuk bertasbih dan berzikir mengingati Allah Yang Maha Menguasai.

Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah; bagiNyalah kuasa pemerintahan, dan bagiNyalah segala pujian; dan Ia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.(At-Taghaabun 64:1

Berdoalah kita. Mohonlah Ya Allah, aku tak minta untuk menolak qadhaMu Ya Allah, tetapi aku minta kasih dan sayangMu daripada ketatapan ini. Mohonlah kebaikan dari Allah. Allah Al-Malik harus menjadi tempat kita memohon segala-segala. Wajib kita mencurahkan segalah ketaatan pada Allah Yang Maha Menguasai. Allah SWT tidak akan mensia-siakan segala amalan orang-orang yang baik.

أسماء الله :: 03

#100daystoRamadhan
#day3

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s