The Journey Begins

Hello world! 

I guess ‘better late than never’ suits best as an introduction to this blog. I have been writing, casually, since 2009 (check out my blog here), and I  my friends have been encouraging me to take up writing actively as I do have a talent, Alhamdullillah, All Praise to Allah, in using my words to help others. 

Some may be able to sell ice-cream to the Eskimos, yet, struggling at their lowest to increase their brand awareness.

Some may be too occupied with the core work, yet, overlooked on the important of detailing it in comprehensive write-ups for record keeping.

Some may be able to understand complete texts and manuals, yet explaining it in our own mother tongue and in that laymen words is almost impossible.

Insyallah,  If Allah’s Permits, I hope to be able to share my thoughts and views for the benefits of everyone. Do wish me good.

Do get in touch with me – a writer with ideas and a translator with words, Alhamdulillah.

Thanks for joining me!


 “The only impossible journey is the one you never begin” – Tony Robbins –

Depression: What Are Stressing Them?

We are only in the first few days in 2019. I wish that all students could adapt well in the new class environment with another year wiser. Lately, we read news about teenagers being depressed to some extent opted for suicides. According to the National Health Morbidity Survey 2017, the percentage of youths around who are depressed went up to 10% whereby Kuala Lumpur, Selangor and Labuan were the top 3 states with 13.2%, 12.8% and 12.3% depressed teenagers. This is worrying.

Among the reasons teenagers are depressed are:

  • Adapting the changes in life phase from school-children to being teenagers.
  • Identity crisis, peer pressures (smoking, drugs, social interactions)
  • Adult’s expectations and major examinations.
  • Life burdens, poverty, family background and cultures.
  • Technologies.

Adults need to be alert on the teenagers’ changes in behaviours. Perhaps, wwhen growing up, teenagers prefer to get the adults to be involved with their activites. Improve our communication with them. Be the wiser one and communicate well, such as:

  • Focus on listening to them rather than lecturing.
  • Be gentle, but persistent.
  • Acknowledge their feelings
  • Trust your guts. Seek professional helps if we see the requirement to help our depressed teens.

I do wish we won’t be reading and hearing news about our pure naïve teenager lost his/her life because of depression. Keep bear in mind, we can’t run from our problems, but there’s always ways to help us to solve it wisely.

Article writen for Education Portal Column ‘Just A Teacher, Chilling’

Kemurungan: Apa Yang Membebankan Pelajar

Kita baru dalam bulan pertama Tahun 2019. Harapan Cikgu agar semua pelajar boleh mengadaptasikan tingkatan baru, pelajaran baru seelok-eloknya. Akhir-akhir ini, kita biasa membaca perihal pelajar-pelajar murung dan pelbagai berita tidak enak. Menurut Kajian Kesihatan Morbiditi Kebangsaan 2017, jumlah remaja yang murung sehingga mahu membunuh diri ada sebanyak 10%, di mana Kuala Lumpur, Selangor dan Labuan mencatatkan jumlah tertinggi iaitu sebanyak 13.2%, 12.8% dan 12.3%. Angka ini agak membimbangkan.

Antara sebab yang menyebabkan kemurungan di kalangan remaja adalah:

  • Perubahan sahsiah: fasa peralihan dari peringkat kanak-kanak ke peringkat remaja.
  • Mencari identiti, pengaruh rakan sebaya (merokok, dadah, social)
  • Tekanan dan harapan daripada ibubapa dan guru, persediaan menghadapi peperiksaan besar
  • Tekanan kehidupan, kemiskinan, budaya & persekitaran
  • Teknologi

Ibubapa dan guru, ambillah tahu perihal anak-anak remaja kita. Mereka mungkin lebih gemar menjauhi diri berbanding semasa mereka di peringkat kanak-kanak. Berkomunikasilah dengan mereka seakrabnya. Antara cara berkomunikasi yang berkesan:

  • Dengar luahan mereka, bukan memarahi dan bersyarah jika tidak perlu.
  • Berlembutlah dalam tegas.
  • Akui dan fahami perasaan mereka
  • Percaya naluri kita. Jika perlu anak-anak mendapat rawatan professional, bantulah mereka seadanya.

Cikgu harap sangat tahun ini, tidak ada cerita-cerita sedih tentang hilangnya nyawa anak remaja kerana kemurungan. Kita tidak boleh lari daripada masalah, hadapilah dengan waras dan tabah.

Artikel Untuk Portal Pendidikan ‘Sembang-sembang Cikgu Halimah’

I’m that Malay Racist

If geologist means an expert in geology,
and scientist is a person has expert knowledge of sciences,
while a nationalist is a person who strongly identifies with their own nation and vigorously supports its interest,
what's wrong of being racist?

i am not ashamed of being a racist,
a Malay that runs in my blood eversince.

but i am saddened of my race being anti-racist.

the Malays I know has always been the smart one.
the Malays I know has always been the hardworking one.
the Malays I know has always been the fearless one.

sadly,
the Malays kept on believing they aren't.
the Malays kept on thinking they are the weaker one.
the Malays kept on mocking they are the threatened one.

to some extent,
the Malays lost their own identities just by arguing the unnecessary,
the Malays lost their own mind just by disputing the nonexistent,
the Malays lost their own senses just by threatening the wothlessness.

and tell me,
who are at lost?

why can't we,
beat them with our smart brains?
defeat them with our kind hearts?
exceed them with our strong loyalties?

we were there,
since day 1 and till today,
what will make us gone,
is never them,
if we really adhere to the definition of being a Malay in Malaysia,
Article 160 (2) of the Constitution of Malaysia:
a person who professes the religion of Islam........
and I don't need to elaborate further.

If fearing others than Allah is what we chose to live by,
Don't tell me you are racist!

so, one last thing,
if race means bangsa in Malay
so, racist is kebangsaan, right?
what's wrong with being kebangsaan?



Bangsa Melayu

For-given sake

Forgive is only for the strong,

For giving needs more than what had been wrong,

As forego and forget not just merely a song,

That you sing when you are all alone.

Forgive is begged with full of remorse,

Yet we expect forgiveness to be given without force,

And we ask what’s forgiven to be forgotten in any course,

So the mistakes repeated would be endorsed?

-says ع-

CERPEN: Raya mana tahun ni?

‘Raya turn siapa tahun ni?’

Dia memberi senyuman paling manis sebagai jawapan untuk soalan itu. Jauh, dalam hatinya, dia menangis teresak-esak. Berhari-harian, bermalam-malaman.

Sejak berkahwin, raya mana tak pernah menjadi persoalan sukar untuk dijawabnya. Memang sebelum kahwin, sudah termeterai akurnya kedua pasangan, tahun pertama di rumah keluarga suami, tahun kedua di rumah keluarga dan berikutnya. Ada sekali dua, si suami terpaksa bekerja di tengah laut ketika raya, bahagialah dia dapat berpuasa beraya di rumah ayahbondanya tanpa mengira giliran siapa.

Tahun lepas, mereka beraya bersama keluarga suaminya di pantai timur. Tahun ini, seharusnya bersama keluarganya. Tapi itu kalau ikut apa yang diharapkannya.

Suaminya bukan seorang diktator. Dia boleh dibawa berbincang dan bertoleransi orangnya. Raya tahun ni pun, kalau si isteri mahu, boleh saja beraya di rumah mertua.

‘Takpelah bang, kita beraya di Kemaman saja. Raya kat KL pun, kalau kita dipulaukan oleh adik-beradik, sepupu-sepapat sendiri pun, dah macam tak raya je.’

Abah mama masih sihat, Alhamdulillah. Ingin sekali dia berpeluang mencium tangan abah mama seawal pagi raya, memohon ampun maaf atas segala laku, kata dan segala sikapnya yang sedar atau tidak membuat abah mama terguris jiwa.

Dulu, abah mama sumbernya ke pintu syurga. Syurga abadi dan syurga dunia. Semua yang dia mahu, malah sering juga tanpa dipintanya,mereka penuhi dan mereka lengkapi.

Sekarang, dah berkeluarga, bersuami, beranak tiga, wali hak pastinya si suami. Dia nak kejar redha Allah, syurga untuk si solehah. Lepas redha Allah, ikut pesan Nabi SAW, taat suami, solat puasa; Insyaallah pilihlah mana-mana pintu syurgapun, itu janji Allah. Itu yang dia dambakan. ‘Life goal’ kata orang sekarang.

Si adik, sepupu-sepapat marahkan dia. Entah marahkan dia sebab akur pada si suami, entah marahkan suami sebab kasar berbahasa, entah marahkan dia sebab tak seteru dengan mereka; dia cuba bertanya, bukan sekali dua. Setiap kali dia mencuba bertanya untuk mendapat jawapan pasti, setiap kali itu dia diherdik dan dimaki sepelaung kuatnya suara. Dia bukan jenis wanita bersopan lembut dan senyap bila diherdik. Tinggi suara si pengherdik, tinggi lagi frekuensi suara yang dilantunnya. Tak pernah berjaya untuk dia mendapat jawapan. Setiap persoalan pasti berakhir dengan herdikan dan jeritan.

Hingga habis hayat pakciknya, dia dan suami tak dijemput bertahlil. Malah, si makcik bangga mengaku dia bukan anak saudaranya lagi.

Si adik menjamu abah, mama dan adik bongsunya di restoran berdekatan kawasan rumahnya, bangga berkongsi gambar kegembiraan bersama. Mungkin dia lupa hendak mengajak kami sekeluarga. Mungkin dia tak berharap saya melihat setiap Instastory yang dikongsinya. Mungkin dia mahu saya tahu saya bukan lagi ahli keluarga mereka. Terlalu banyak kemungkinan berlegar di benak mindanya.

Kenduri ‘pre-ramadhan’ di rumah nenek beramai-ramai pun tidak menginginkan hadirnya mereka lima beranak. Cukup sekadar dikongsi segala gambar di sosial media. Jelas dia rindu setiap satu lauk-pauk yang terhidang, jelas dia sayu melihat semua sanak ada berkumpul, jelas dia pilu mendapat tahu mereka memang tidak malu mengaku mereka yang memutuskan ikatan yang datangnya dari Dia.

‘Raya turn mana tahun ni?’

Senyum lagi.

Kali ini dia gagahi, ‘Raya tempat mana orang nak terima kitalah kak. Orang tak sudi, takkan kita bak sorong muka ni. Kita pun nampak dalam cermin hari-hari, hidung memang tak mancung tara mana pun. Alhamdulillah, masih ada yang nak berkakakkan saya. Cuma bukan di tempat sendiri.’

PUISI: Yang Paling Mudah

Si gelandangan itu tak pernah kita ambil peduli,

Makan pakainya tak mahu kita menyibukkan diri,

Tidur mandinya bukan masalah perlu kita gusari,

Entahkah gila entahkan waras itu lebih mengganggu hati,

Yang paling mudah, lebih baik jangan didekati.

Si remaja berkumpulan mewah menghembus ganja,

DI hujung malam masih segar gelak ketawa,

Tak risaukah si ibu, tak mencarikah si bapa?

Sekolah ke mana, terdidikkah mereka?

Yang paling mudah, lebih baik jangan kita berbicara.

Si pengemis buta meminta-minta wang saku,

Dengan herdikan, kita halau tak membantu,

Tidak diberi, mereka membatu,

Kalau diberi, disuruh kerja mereka tak mahu,

Yang paling mudah, lebih baik jangan dibantu.

Si bapa fakir memohon bantuan,

Anak yang lapan sudah kelaparan,

Yang kita balas hanya tohmahan,

Kenapa melahirkan bila tak berkemampuan,

Yang paling mudah, lebik baik jangan kita galakkan.

Itukah kita sebenarnya manusia?

Asyik melabel tak mahu bertanya.

Itukah kita yang namanya insan?

Terus menghukum tanpa perbicaraan.

Itukah kita yang namanya Islam?

Sanggup membisu dari menyampaikan salam.

Itukah kita yang namanya beriman?

Kuat mencela tak takut Tuhan.

Si gelandangan itu lebih tinggi di sisi Al ‘Ala dari kamu yang pentingkan diri,

Remaja itu lebih terbentuk di sisi Al-Musawwir  dari kamu yang menghukum tanpa bukti,

Si pengemis buta itu lebih nampak di sisi Al-Basir dari kamu yang bermata tak berhati,

Si bapa fakir itu itu lebih rezekinya di sisi Ar-Razzaq dari kamu yang sombong tak berperi.

Berhentilah menghina mencaci, persiapkanlah diri,

Di hadapan Al-Muluk, bersedialah memohon simpati,

Biarpun sudah dipesanNya berkali-kali,

Tahulah kesudahan kamu, janjiNya pasti.

says ع
Image result for humanity

PUISI: INSAN

nun.sin.ya - yang lupa
itu kita, itu datangnya nama kita,
dan terus kita leka,
membiarkan segala yang kita lupa,
atau buat-buat lupa,
hingga nyata sanggup terus kita lupa, 
di dalam insan itu, ada jiwa. 

tergamak kita tak bertegur-sapa, 
hanya semata pendapat tak serupa,
persetankan segala firman dan sabda, 
biarpun nyata salahnya kita. 

sanggup kita mencaci mencela, 
si anu kini sudah menjanda, 
biar padan dengan muka, 
terlalu asik kejar dunia, 
entahkan solat entahkan lupa, 
sedap bahasa kita meneka.

melihat si fakir meminta-minta, 
terus kita meletak wasangka, 
kudratnya ada, malas berkerja, 
terus dicemuh dihalau dihina.

tajam sungguh jelingan mata, 
melihat sekumpulan anak remaja, 
tak henti merokok mencemar udara, 
bercampur gaul uda dan dara, 
tanpa segan tanpa batasnya, 
tak risaukah ayah ibu di rumah sana, 
tak pandai mengajar anak mereka.

yang kita lupa, 
silaturrahim memanjangkan nyawa, 
yang menjanda sudah takdirnya, 
si fakir meminta apa haknya, 
kurang kasih meliarlah remaja, 
ayah ibu tak henti berharap berdoa. 

yang kita lupa, 
takbur kita tak akur hukum Yang Esa,
sombong kita yang buruk sangka, 
tamak kita sesama manusia, 
angkuh kita tak mahu menegur-sapa.
bodoh kita kuat menduga.

sebelum nyawa dijemput Tuannya, 
sebelum mentari dibarat terbitnya, 
sebelum berbunyi sang sangkakala,
ubah lah kita..
sentiasa beringat lemahnya kita, 
yang selalu lupa teruslah berjaga, 
jangan sampai kita terleka.

WRITING: Accepting

At the point of me breaking down, feeling all alone and helpless, I realized, I am blessed with strong ladies surrounding me who are so dear to me and being tested with so many things and yet managed to pull through. One of them is my dear friend who just lost her child at the 11th hour of pregnancy.

In my humble opinion, this friend of mine is nothing but strong! Being a mom has never comes with a manual with it. I, myself went through three pregnancy mode and Alhamdullillah, everything went well with not much complications despites of me having a bad all-day sickness throughout all three semesters for all three pregnancies.

Having ‘something’ in your womb is nothing anyone could describe it exactly words by words, and therefore, to have the opportunity to carry a soul in your very own womb is nothing but a blessing miracle.

I’ve known few strong mommies who had difficulties during their pregnancies; getting pregnant itself is a complication, making sure the cells that become one beats healthily is another qualms, let it grow safely without ‘disturbing’ us is a challenge and welcoming the little mass securely to this physical world is always full of anticipations.

For whatever, we would want the soul to come out safe and sound, ten fingers and ten toes and all well.

But we are only human, the creature that Allah created with its purposes and all well written and well planned for. And from Him we came from and back to Him we shall go to.

Some of us are lucky to have been able to see the little soul who was just a heartbeat, grow up fine and grace right in front of our eyes.

Some was lucky enough to get the chance to bond for a short while before the soul was taken back to The AlMighty.

This friend of mine, lost a soul on her fifth month of the pregnancy and we were sad for her. But that was nearly a year or two ago.  When we found out that she got back on her own feet and was blessed for the fourth pregnancy, we were ecstatic. She was due anytime when we met up with her (at times the picture was taken). Who could have thought the what would happened next. We got a message from her that she has lost her child that she carried for nine month and was due ‘soon’. The soon came not as we’ve expected. The baby was healthy, and until today, I don’t have the heart to ask her what really had happened… I am still mourning for her, and I knew, in her smile, in her laugh, in her words, she is still missing her baby Jayden.


“But perhaps you hate a thing and it is good for you, and perhaps you love a thing
and it is bad for you; and Allah knows while you know not.  
{Al-Quran 2:216}

Rest assured, you never lost that child – I know, you know, we know. How blessed are you, having not one but two of your own flesh and blood waiting for you up in the Heaven, InsyaAllah.

Image result for accepting

WRITING: Priority?

I saw a struggling mom updating her FB status on weekends, had to leave  her only child with the babysitter as she and her husband had to complete some task prior to Monday big event at the office.

And for that instance, I am blessed for the ‘nikmat masa’ that Allah gives me that I am able to spend plenty of time with my husband and children for I was not working[1].  I wish every mother could have this life. A flexible life of no 9-to-5 working shift for five days in a week. It’s a luxury!

On the other side of the coin, I do understand, that is not an easy decision to make. Living in the world today, some mommies are left to no option than to work. No matter how much they wish they could just spend more time on the family, the world seems not to agree with them. I’m sorry for them. I know how badly they wanted to just not work and be able to send and pick up their children to and from school.  Some may wish to get more involved with the volunteering and charity works. Some would just want to bake and cook and try lots of new food. Some would just love to decorate the room, the stairs and so forth. Some would just wanted to write book. Summing-up, how wonderful life could be if mommies do not have to work and do what ever they want to do.

Nevertheless, we knew mommies who were scared of letting go their career life. They are 15% on making their way to pinnacle. They have been working all their hard since they were in the university, earned a reputable degree, went through the hardship climbing the career ladder and they are just a distant away to reach the peak. They are not letting go. Some may be able to balance their work and family life. Some would be struggling. Some would just ignore it.

This is when we, mommies, should know where to put our priorities right. If we think, sending our little baby at the babysitter’s home on weekend so that we could complete the assignment that the boss is expecting on the following week, ask ourselves, have we put our priority right?

Yup, it ain’t easy. After all, in Islam, we are not responsible for our children as it should be the father’s role and responsibility. Let’s hold the topic of roles and responsibility between a father and a mother for a while. Don’t put any religious opinion in it, though we must acknowledge Islam is the way of life, hence we can’t put anything aside in making any decision. But I just wanted to know, mommies with ambitions, what stopping you from outing your ambition to your own flesh and blood? How much do you need to earn so that you could take a time off to spend a peaceful weekend with your little one? Will it be for a month, a year or a lifetime?

I talked too much. I’m very biased in giving my opinion about working and not working and I’m sorry. I’m not against any working mom. But I wanted all mommies to know, working or not working, we just have to place our priority rightly. We just have to know what’s important and what’s less important. In my strong-headed opinion, nothing is more important than your family. I beg to differ. Allah is the most important in life, and when we put Him as our number one, we know, as a wife, we are oblige to our husband. Yes, some husband support the wife to be successful in the career..but I’m sure, most husband would prefer their wife to put the family first in the list, than work.

Or maybe I’m wrong.

Image result for priority



[1] I do have issues defining not working… Perhaps in my next chapter of the write-ups.